Ortaokul Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersinin Öğretiminde Dikkat Edilecek Hususlar
Bilgi teknolojileri alanında her öğrenciye teknolojiden yararlanma ve bilgi-işlemsel düşünme becerisi
kazanabilme fırsatı sağlanmalıdır. Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi için öğrenme-öğretme süreci farklı
teknolojik alt yapılarla desteklenmesi gereken bir süreçtir. Teknik alt yapı eksiği bulunan okullarda öğrencilerin
bilgisayar olmadan öğrenebilmeleri için farklı etkinliklerin ve uygulamaların yapılması önemlidir. Ayrıca öğrenciler
için zengin öğrenme ortamları oluşturulması önerilmektedir. Bu kapsamda Öğretim Programı’nda öğrencilerin
farklı donanım ve yazılım seçenekleri ile tanıştırılması amaçlanmış, Öğretim Programı’nın teknik alt yapı ve bilgi
donanımı açısından tercihe bağlı olarak seçilip uygulanabilmesi üzerinde durulmuştur.
Bu derste öğrenme süreci kuramsal bilginin yanı sıra mutlaka uygulama olanaklarıyla zenginleştirilmelidir.
Öğrencilerin kendi ürünlerini ve projelerini geliştirmeleri için olanak sağlanmalıdır. Öğrencilerin yeni öğrendikleri
ile geçmiş yaşantılarında kazandıkları bilgileri bütünleştirmeleri ve yapılandırmaları için anlamlandırma ve
örgütleme stratejilerinden yararlanılmalıdır. Bu amaçla proje çalışmaları, tasarımlayarak öğrenme, öğreterek
öğrenme, iş birlikli öğrenme yöntem ve teknikleri kullanılabilir. Bu bağlamda, problem çözme ve proje tabanlı
öğretim yaklaşımları uygulanmalıdır.
Öğrencinin öğrenme sürecine aktif olarak katılması sağlanmalıdır. Öğretmenin rolü, öğrencinin öğrenmesini
kolaylaştırmak için ona rehberlik etmek, öğrencinin öğrenim sürecine katılımını sağlamak için gerekli önlemleri
almak ve öğrenciyi sürekli güdülemek olmalı; hem bireysel hem de grup çalışmaları tercih edilmelidir.
Öğrencilere geliştirdikleri ürün ve projeleri akranları ile paylaşmaları için fırsatlar sunulmalıdır. Bu süreçte ele
alınan problemlerin ve çözüm önerilerinin doğrudan gerçek hayatla ilişkilendirilmesi ve gerçek bir probleme
çözüm üretilmesi son derece önemlidir. Bu amaçla öğrenme sürecinin diğer derslerle ilişkilendirilmesi de
önerilmektedir.
Bununla birlikte paylaşmaya ve birlikte geliştirmeye dayalı sosyal kodlama ortamları kullanılabilir. Bu
ortamda öğrenciler ve öğretmenler kişisel veya grup olarak yaptıkları yazılımları diğer İnternet kullanıcıları ile
paylaşmakta, bir proje üzerinde ortaklaşa çalışabilmekte ve mevcut projelerden yeni projeler üretebilmektedir.
Bu bağlamda, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinde donanım olarak bilgisayarlar, tabletler veya robot kitleri
kullanılabilir. Teknik olanakları olmayan okullar için bilgisayar kullanmadan gerçekleştirilen etkinlikler ve drama
süreçleri tasarlanıp uygulanabilir.
Ayrıca Program uygulanırken öğrencilerin değerleri kazanmasına özen gösterilmeli, tüm kazanımlar ilgili
değerlerle eşleştirilmeli ve örtük program anlayışından hareketle dersler işlenmelidir.
Kaynak: MEB
Derse Girişte Motivasyonu Artırma Yollarından Biri: Renkli Düşünce Çemberi
Oku
İlkokulda B ve D Harflerinin Karıştırılması: Nedenleri, Belirtileri ve Çözüm Yöntemleri
Oku
İlkokul 1. Sınıf Öğrencilerinde R Sesini Çıkarma Sorunları ve Çözüm Yöntemleri
Oku
İlkokul 1. Sınıf Öğrencileri İçin Rehber: 'l' ve 'n' Seslerinin Ayırt Edilmesi
Oku
İlköğretim Türkçe Dersinin Öğretiminde Dikkat Edilecek Hususlar
Oku